Elbe kardántengely - 0.100-as sorozat
-
Csöves kivitelű kardántengelyek hosszkiegyenlítéssel és anélkül
-
Rövid kardánok hosszkiegyenlítéssel
-
Kardáncsuklók egyszeres és duplacsuklós kivitelben
Maximális forgatónyomaték |
50...35.000 Nm |
Maximális hajlásszög | 18...35 fok |
DIN peremek | Átmérő 58...435 mm-ig |
KV - keresztfogazott peremek | KV120...KV180 |
Peremek retesszel | Átmérő 250...435 mm-ig |
Furatos peremek | átmérő 18...60 mm-ig |
Kardántengely peremek vevőspecifikus kivitelben egyedi gyártásban is készülnek | |
Gyártott hosszak | A katalógusban csak az alapkivitelek hosszai kerültek megadásra. A kardántengelyek hosszválasztásánál érdemes a katalógushosszakra törekedni, mert ezek nagy mennyiségben készülnek, ezért a rendelkezésre állásuk, valamint az áruk is kedvezőbb. |
Rendelési számok | A katalógusban szereplő kardántengelyek rendelési számai kiegészülnek 3 vagy 4 karakterrel, ami azonosítja a kardánt. pl. 0.117.111.081 |
A 0.100 Elbe kardántengely sorozat felhasználási területei, néhány vevő:
ATI Brückner CAT Claas Dürr Evobus Faun Umwelttechnik John Deere |
||
KBA Krones Liebherr MAN Roland Monitwac Moto Guzzi Mowag Müller-Weingarten |
||
Plasser & Theuer Sennebogen Terex Fuchs Triumpf Van de Welle Voith Turbo Weinig |
A 0.100—as Elbe sorozat műszaki leírása
Az ELBE kardántengelyek - az adott kivitelnek megfelelően– villarészekből, kardánkeresztekből, tű-; vagy hengergörgős csapágyazásokból, csúszórészből, és a csöves kivitelek esetében precíziós acélcsőből állnak.
A kardánvillákat süllyesztékes kovácsolással, a kardánkereszteket hidegfolyatással, vagy süllyesztékes kovácsolással állítják elő, majd a nyers darabot forgácsolással alakítják. A kardántengelyek nagy igénybevételnek kitett alkatrészeit hőkezelik, hogy a keménység és a szívósság optimális kombinációja alakuljon ki. A kardánkeresztek csaprészei, valamint a csapágyfészkek ezután kapják meg köszörüléssel a finommegmunkálást.
A kardánvillákba fúrt furatok szolgálnak a tűgörgős, vagy hengergörgős csapágyak perselyeinek megfogására. A csúszórész bordás agyrészét forgácsoló eljárással, a bordás hüvely profilját pedig forgácsnélküli megmunkálássál, hengerléssel alakítják ki. A profilokat műanyagbevonattal (rilsan ) látják el, hogy a csúszórész mozgatásához szükséges erő a legkisebb legyen.
A hengerléssel történő bordakialakításnak az az előnye, hogy az anyag elemei szálai nem szakadnak meg. Sőt az anyag a felület felkeményedésével még teherbíróbbá válik, ami azt jelenti, hogy a fogprofilok kevésbé használódnak el, mintha azokat forgácsolással állítanák elő.
A kardántengelyek szerelése során a csapágyperselyeket és ezáltal a kardánkereszteket seeger gyűrűvel biztosítjuk.
A kardánkeresztekbe kerülő kenőzsír a vevő kívánsága szerint történik: normál, magas hőmérsékletű, hosszú élettartamú, alacsony hőmérsékletű zsírok.
Szériálisan két kenési módot különböztetünk meg:
- Központi kenés
ebben az esetben a zsírzógomb a kardánkereszt közepén van és a zsír a csatornákon keresztül jut el a csapágyperselyekhez. - Külső kenés
a zsírzógomb itt kívül, a csapágyperselyeken van, általában 2db kerül egymással szemben lévő csapokon elhelyezve. A zsírelosztás itt is a csatornákon keresztül történik.
A kardántengelyek csapágyazása:
- Tűgörgős csapágyazás
- Hengergörgős csapágyazás
A hengergörgős csapágyazás előnye, hogy ugyanolyan terhelés mellett a hengergörgős csapágyazás élettartama akár két-háromszorosa is lehet a tűgörgős csapágyakénak.
A hengergörgős csapágyak tömítése jobb védelmet nyújt a szennyeződések és a nedvesség behatolása ellen. Ennek megfelelően ezek a csapágyak jól alkalmazhatók különlegesen nehéz körülmények között , mint például sár, por, homok és nedvesség.
Az ELBE u. Sohn nagy hangsúlyt helyez a kardántengelyeket folyamatos továbbfejlesztésére, a vevői igények messzemenő figyelembe vételével.
0.158-as széria iszapfürdőben az ELSO ELBE egyik tesztpadján: