Háromfokozatú elektromágneses ventillátorkuplung
Így működik az kétfokozatú Kendrion LINNIG elektromágneses ventillátorkuplung:
Az egy és kétfokozatú kuplung házasságából született meg a háromfokozatú kuplung.
Ebben 2 db elektromágnes és 16 db állandó mágnes található.
Rendelkezik egy 0, egy közbenső és egy direkt fokozattal.
1 fokozat:
kikapcsolt állapot, nincsenek hűtési igények—ugyanaz, mint az egyfokozatú mágneskuplung kikapcsolt állapotban
2 fokozat:
Emelkednek a hűtési igények, az alsó (kisebb) elektromágnessel sorba kötött állandó mágneseken keresztül a ventillátor a motorfordulattól függően max.1000...1.200 1/min-el forog. A kuplung a jármű elektromos rendszeréből ca. 15W teljesítményt vesz fel, a ventillátor a motortól 1-2 KW-t.
Amennyiben a hűtőteljesítmény nem elegendő, azaz tovább emelkedik a hűtővíz, a töltőlevegő, vagy a sebességváltóban az olaj hőmérséklete, az elektronika bekapcsolja a harmadik, direkt fokozatot.
3 fokozat:
Ekkor a hűtőventillátor a motorral szinkron fordulatszámmal forog. A ventillátor akár 30 KW teljesítményt is felvehet a motortól!
A diagramon a ventillátor fordulatát láthatjuk a motorfordulat függvényében:
Kikapcsolt állapotban az erőfolyam keresztül megy egy csapágyon, azaz nyomatékátvitel nincsen, s ezzel légszállítás sem.
Erőfolyam a 2 fokozatban:
Az alsó elektromágnes bekapcsolásával az erőfolyamot az állandó mágneseken keresztül vezetjük a ventilátorhoz.
Erőfolyam a 3. fokozatban:
A felső mágnes bekapcsolásával a kuplungot rövidre zárjuk. A ventillátor a behajtó fordulattal megegyező fordulattal forog.
A gyakorlat azt mutatja, hogy jól méretezett hűtőrendszer esetén a hűtési igények 80%-t a második fokozat ki tudja elégíteni.