Vízpumpa kuplungokról általában
LICOS elektromágneses vízpumpakuplungok
A LICOS Trucktec mai fő terméke az elektronikusan vezérelt elektromágneses vízpumpa tengelykapcsolók, melyek kétfokozatú kivitelben állnak rendelkezésre. Az elektromágneses tengelykapcsolók segítségével a motor hűtése a hűtési igények pontosabb lekövetésével valósul meg. A maximális vízpumpa - fordulatszám csak az üzemidő kisebb részében— általában csak csúcsterheléskor szükséges. Amikor a vízszivattyú alacsony fordulatszámon üzemel, energiát takarítunk meg. A nehéz tehergépkocsik vízszivattyúja direkt hajtás esetén 1000W körüli teljesítménybevitelt igényel akkor is, amikor erre nincsen szükség.
Ez a teljesítménybevitel töredékére csökken az elektromágneses vízpumpakuplung kikapcsolt állapotában, s a vízpumpa kevesebb vizet keringtet. Amikor a hűtési igények fokozódnak, a vízpumpakuplung bekapcsol, s a vízsszivattyú fordulatszáma a behajtó fordulatszámmal lesz arányos.
A rendszer fő erőssége annak működéséből adódik: az igény szerinti motorhűtés magas hatásfokkal egy jelentős megtakarítási potenciált jelenthet az üzemanyagfelhasználás területén.
A kibocsátott nitrogéndioxid megengedett értékének változása 2004-től:
Összefoglalva:
- Nincsen hűtési teljesítménycsökkenés az elektromágneses kuplung bekapcsolt állapotában
- Gyorsabb motorfelmelegedés a kuplung kikapcsolt állapotában—kevesebb hűtővíz kering
- Rendkívül alacsony karbantartási költség—a tengelykapcsoló 1millió kapcsolásra tervezett
- A kuplung kikapcsolt állapotában a nyomatékot örvényáram viszi át súrlódás-; és kopásmentesen
- Nagyon gyors reagálási idő: 0,2 mp.
- Exakt vezérlés, nincsen szükség a fordulatszám ellenőrzésre
- A rendszerrel átlagosan 0,7 % üzemanyag-megtakarítás érhető el
A kétfokozatú elektromágneses vízpumpakuplungok segítenek a motor hőháztartásának optimalizálásában, és üzemanyagmegtakarítást tesznek lehetővé. Mindezt nagyon rövid reagálási idővel valósítják meg. Az elektromágneses tengelykapcsoló elektromos üzemzavara esetén (elektromágnes meghibásodás, vezetékszakadás, kontakthiba,stb.) is biztosított a hűtővíz csökkentett mennyiségben történő keringtetése.
Az elektromágnes az ékszíjtárcsába kerül, így minimalizálja a kuplung helyigényét.
A modern euro 5 és euro 6 motoroknál a szabályozott vízpumpafordulatszám a mai technikához tartozik.
2010-től megkezdődtek a szériaszállítások, a Daimler-Mercedesnek, VOLVO / RENAULT csoportnak, 2014-től a DAF - nak.
Az alábbi diagramon a vízpumpa fordulatszámát láthatjuk a motorfordulatszám függvényáben.
A vízpumpa kikapcsolt állapotában egy jelentős slip-el forog, de hűtőfolyadékot csökkentett mennyiségben keringtet.
Amint a hűtési igények megnövekednek, az elektromágneses kuplung kapcsol, a vízpumpa a motorfordulattal arányosan forog, azaz maximális hűtőfolyadékkeringtetés valósul meg.
Daimler Mercedes elektromágneses vízpumpakuplung vízpumpa fedéllel - E5:
Daimler Mercedes elektromágneses vízpumpakuplung E5 elvi felépítése:
VOLVO / RENAULT (E5-E6) elektromágneses vízpumpa kuplung vízpumpa fedéllel:
Volvo - Renault vízpumpa elektromágneses kuplunggal - további információ itt.
Daimler - Mercedes vízpumpa elektromágneses kuplunggal - további információ itt.
DAF vízpumpa elektromágneses kuplunggal - további információ itt.